Programvare med negativ verdi
Jeg er veldig fornøyd med en ny printer jeg har kjøpt av typen HP C4480. Den har en liten skjerm med tre linjer med tilsvarende tre knapper, samt meny-knapp, OK og X. Den skriver raskt og presist og jeg kan uten problemer mate inn ganske stor bunke med A4 ark. Ikke er den spesielt dyr heller. Jeg er positivt overrasket! Rett og slett et godt kjøp!
Men så kommer vi til programvaren da. Jeg er på forhånd advart om at programvaren kan være stor og tung og at jeg antageligvis bare trengte å laste ned driverne. Det gjorde jeg, og jeg kunne ta ibruk skrivern bare ved å skru den på, plugge den på en USB-port, vente et par sekunder og så er jeg i gang. Ikke noe synlig HP-programvare. Alt såre vel!
Men så kommer dagen da jeg skal levere inn en lånesøknad. Bankvesenet insisterer på telefax med underskrevet dokument – men jeg får lov til å skanne inn dokumentet og sende det på mail. Vel, skannefunksjonen funker ikke med bare driverne installert. Dette haster litt – er midt oppe i en budrunde på hytte! Jeg tar sjansen – putter inn CD-en og setter i gang installasjon. Jeg tenker å forsøke meg på en begrenset installasjon, men jeg får advarsler og “anbefales ikke”, så jeg gjør en “normal” installasjon. Jeg aner lunta ganske raskt – dette kommer til å ta tid! Uansett, etter en halvtimes tid er jeg klar til å skanne dokumentet. Trykker Scan på panelet på printeren og etter litt plunder med registreringsskjermbilder osv på PCsiden kommer jeg tydeligvis til scanne-funksjonen. Jeg ønsker altså nå enkel og grei én-til-én lagring på fil. Ingen slik mulighet, men et hav av andre muligheter som jeg ikke engang forstår. Pre- og post-formatering av dokumentet bl.a. Det som skjer når jeg omsider finner ut hvordan jeg skal komme videre er at denne fantastiske programvaren har stokket om på segmentene i dokumentet! Jeg må nå ta stilling til hvilken rekkefølge jeg vil ha segmentene i! NEIII jeg vil bare lagre det forbannede dokumentet til fil! Jeg måtte forsøke en hel del ganger på ulike måter – ja det er faktisk mange ulike måter å skanne på – før jeg klarte å finne igjen dokumentet akkurat slik originalen i printeren så ut. Vanskelig å si hvor mye tid jeg kastet bort på plunder og heft denne morgenen, men at det ble 2-3 timer om vi tar med installasjonen er jeg ikke i tvil om.
Som om HP nå ikke har kostet meg nok tid – dette fortsetter å koste meg tid. Jeg betaler fremdeles for den negative verdien til denne programvaren. HP insisterer nemlig på at det skal ligge en HP Digital Monitor “trayet” nede i høyre hjørnet av skjermen. PC-en har blitt vesentlig tregere å starte etter dette! Og som om ikke det var nok, denne programvaren feiler innimellom! Selv om jeg ikke bruker den får jeg feilmeldingen:
“HP Digital Imaging Monitor har et problem og må lukkes. Vi beklager det inntrufne.”
Til slutt vil jeg si at standardinnstillingene til printerdriverne også gir negativ kundeverdi. Du kan stille inn utskriften på Best, Normal, Hurtig normal og Hurtigutkast. Standard er da selvsagt Normal. På denne instillingen skriver den ganske sakte og det blir veldig god kvalitet. Men her en dag prøvde jeg Hurtigutkast. Arkene sprutet ut – og det rare var at kvaliteten var helt ok. Minst like god som den gamle Canon printeren jeg akkurat hadde levert på Grønmo. Reisedokumentet til Norwegian med strekkoder er ikke noe problem! Dessuten er det slik at om du skriver Hurtigutkast så bruker printeren vesentlig mindre blekk!
Etter mye leting klarte jeg å finne ut hvordan jeg kunne sette Hurtigutkast som standard. Jeg er helt sikker på at jeg i 99% av utskriftene mine kan klare meg med Hutigutkast. Hvorfor heter ikke denne Normal? Tror de fleste brukerne ville sette verdsette dette høyt! MEN HP ville kanskje selge noe mindre blekk da…
Kjære Hewlett-Packard. Dere som lager så inderlig gode printere med fine, enkle betjeningspaneler. Kan dere ikke tilby en novise-versjon av programvaren som bare gjør oss i stand til å skrive ut, kopiere og skanne til fil? Jeg trenger ikke enda en foto-pakke integrert i printeren! Jeg trenger ikke nettbutikk integrert! Ikke smart web-printing. Ikke OCR eller avanserte post- og pre-formateringer. Ikke en monitor som skvetter opp bare jeg skrur av printeren og skriker:
Vi har oppdaget at du ikke har kontakt med printeren! Skal vi hjelpe deg med å løse problemet?
De som ønsker seg de avanserte funksjonene kan vel få det ved behov!
Jeg skriver ikke dette for å henge ut Hewlett-Packard. Det er mange andre som har svin på skogen her – med Microsoft i spissen. Verken Windows eller Office har gitt meg noen som helst positiv verdi de seneste versjonene. I stedet har de gitt meg kompleksitet, med medfølgende redusering av min effektivitet. Det er ikke akkurat det jeg ønsker meg av programvare. Leverandørene har selvsagt andre agendaer når de pøser på med ny funksjonalitet. De vil skape avhengighetsforhold. De vil lede oss til å ta ibruk funksjoner som gjør oss avhengige. HP vil tydeligvis selge blekk. Derfor er deres monsterprogramvare integrert med nettbutikk i tillegg til at de får oss til å stille inn printeren på høyere oppløsning enn vi trenger. Microsoft må selvsagt legge på nye funksjoner slik at de kan rettferdiggjøre at vi skal betale enda en gang for Office. Eller Windows. (Jeg betalte for å nedgradere til XP… Har skrevet litt om dette her)
Det er gledelig at Agile-miljøene rundt om i verden begynner å fokusere stadig mer på kundeverdi. Alle Agile og Lean rammeverk som finnes fokuserer på at leverandørene må la seg styre av kundenes behov. Vi bør hele tiden følge med på brukernes opplevde kvalitet, og hele tiden prioritere de funksjonene og egenskapene som verdsettes høyest. Dette er kjernen til Agile – snakk med brukerne og generer verdi for dem. Alt annet er Waste.
In: Lean, teknologi · Tagged with: Brukervennlighet, innovasjon, kundeverdi, Lean